persoonlijk leiderschap


verdiepingsmodule (i.h.k.v.) herregistratie

Wie ben ik? Wat wil ik? Wat kan ik/wat doe ik?
Deze drie persoonlijke ontwikkelthema's komen aan bod tijdens de module 'persoonlijk leiderschap'.


De persoonlijke ontwikkeling van de schoolleider, aandacht voor het team en aandacht voor de omgeving vormen de rode draad tijdens de bijeenkomsten. Het ophalen van persoonlijke en nieuwe kennis, vaardigheid en ervaringen helpt de schoolleider meer inzicht te verkrijgen in zijn krachtbronnen, eigenschappen, drijfveren en waarden en normen. Hoe beter de schoolleider zichzelf kent, hoe beter hij in staat is individuele leerkrachten, het team en de school te leiden.

Deze cursus is bedoeld voor registerdirecteuren (RDO) en/of Register adjunct directeuren (RADO) van basisscholen die zich verder willen ontwikkelen. Het is ook mogelijk als aspirant R(A)DO deel te nemen. 

Door het volgen van deze cursus werkt de schoolleider aan zijn professionalisering op een aantal deelthema’s voor de herregistratie vanuit het Schoolleidersregister PO:

▪ Persoonlijk leiderschap 

▪ Visiegericht werken 


In het kader van schoolontwikkeling is het ook mogelijk om uw intern begeleiders / MT-leden aan te laten sluiten, voor mogelijk nog een effectievere ‘transfer of learning’, in het kader van schoolontwikkeling.

Onderstaande leerdoelen staan centraal in de bijeenkomsten en thuisopdrachten:


De deelnemers...


  • Zijn in staat hun persoonlijke eigenschappen, normen/waarden, kwaliteiten en vaardigheden als schoolleider in beeld te brengen.
  • Kunnen de visie van de school en de schooldoelen formuleren en deze verbinden met hun eigen drijfveren en kernwaarden als schoolleider.
  • Zijn in staat om hun persoonlijke visie op onderwijs en de schoolvisie samen met het team te vertalen naar een collectieve visie en ambitie.
  • Zijn in staat de dialoog aan te gaan met het team en feedback te vragen om de sterke kanten en ontwikkelpunten van zichzelf als schoolleider, het team en de school in kaart te brengen.
  • Hebben kennis van verschillende leiderschapsvormen en –strategieën en hebben inzicht in de aspecten die bij hen passen.
  • Presenteren de opgedane kennis en inzichten die zijn verkregen tijdens deze cursus.

Klik op onderstaande knop om de deelthema's en leerdoelen te downloaden. 

Data schooljaar 2024-2025


Dinsdag 18 februari 2025

Dinsdag 18 maart 2025

Dinsdag 8 april 2025

Dinsdag 13 mei 2025

Woensdag 4 juni 2025

Dinsdag 17 juni 2025


Alle bijeenkomsten vinden plaats van 08.30 - 12.00 uur. 

Locatie: Midden-Limburg / Zuid-limburg 

Klik op onderstaande knop om de brochure te downloaden. 



Share by: