omgaan met verschillen


verdiepingsmodule (i.h.k.v.) herregistratie

Omgaan met verschillen is een belangrijk onderdeel in het hedendaags onderwijs. Mede door de invoering van de wet op passend onderwijs, is het belang hiervan nog sterker geworden.

In het kader van schoolontwikkeling werken schoolleiders aan een eigen visie over ‘het omgaan met verschillen’ die kan worden vertaald naar het beleid op de eigen school. In de module komen wordt onderscheid gemaakt tussen verschillen op klas-, team- en schoolniveau. De kennis en ervaringen die bij deze cursus aan bod komen helpen bij het leiding geven aan deze verschillen. 


Onderstaande deelthema's komen aan bod binnen de module 'omgaan met verschillen':

  • Omgaan met verschillen in de klas. 
  • Omgaan met verschillen als team.
  • Omgaan met verschillen in samenwerking. 


Bovenstaande inhouden worden verkend vanuit de centrale vraag: wat betekent dit voor mij als schoolleider en mijn wijze van onderwijskundig leiden?

Deze cursus is bedoeld voor registerdirecteuren (RDO) en/of Register adjunct directeuren (RADO) van basisscholen die zich verder willen ontwikkelen. Het is ook mogelijk als aspirant R(A)DO deel te nemen. 

Door het volgen van deze cursus werkt de schoolleider aan zijn professionalisering op een aantal deelthema’s voor de herregistratie vanuit het Schoolleidersregister PO:

▪ Aandacht voor professionele ontwikkeling van leerkrachten 

▪ Kwaliteitsmanagement

▪ Leerbehoeften van individuele leerlingen

▪ Onderzoeksmatig werken

▪ Persoonlijk leiderschap


In het kader van schoolontwikkeling is het ook mogelijk om uw intern begeleiders / MT-leden aan te laten sluiten, voor mogelijk nog een effectievere ‘transfer of learning’, in het kader van schoolontwikkeling.

Onderstaande leerdoelen staan centraal in de bijeenkomsten en thuisopdrachten.


De deelnemers...


  • Ontwikkelen een eigen visie rondom het omgaan met verschillen die kan worden meegenomen in het schoolbeleid.
  • Kunnen op een verantwoorde manier omgaan met verschillen tussen (groepen) leerlingen en zorgen dat ieder kind tot zijn recht komt m.b.v. afgestemd onderwijs.
  • Weten hoe opbrengst- en handelingsgericht gewerkt kan worden vanuit de vier D’s: Data, Duiden, Doelen, Doen en kan dit toepassen in de praktijk.
  • Maken gebruik van verschillende soorten data en kent het belang van valide en betrouwbare data.
  • Zijn in staat gegevens te analyseren en interpreteren als basis voor een afgestemd onderwijsaanbod.
  • Formuleren adequate doelen naar aanleiding van de geanalyseerde en geïnterpreteerde gegevens.
  • Zijn in staat doelen om te zetten naar handelen (doen) op schoolniveau.
  • Hebben kennis van het bewerkstelligen van een krachtige samenwerking binnen het schoolteam.
  • Identificeren kwaliteiten van teamleden en onderzoekt hoe deze kwaliteiten ingezet kunnen worden om het team maximaal te laten functioneren.
  • Zijn zich ervan bewust dat kwaliteiten en valkuilen van invloed zijn op verwachtingen, voorkeuren en communicatie richting anderen.
  • Zijn in staat om te reflecteren op eigen handelen en creëert daarbij bewustwording van eigen kwaliteiten en valkuilen.
  • Zijn zich bewust van welke gevolgen eigen kwaliteiten en valkuilen hebben op het functioneren van zichzelf en het schoolteam.
  • Verbeteren het eigen professioneel handelen aan de hand van de bewustwording van eigen kwaliteiten en valkuilen.
  • Weten hoe kwaliteiten en valkuilen met het team in kaart kunnen worden gebracht.
  • Beschikken over kennis en vaardigheden om een omgeving te creëren waarin iedereen zich bewust is van eigen kwaliteiten en vuilkuilen en die van elkaar.
  • Zijn zich bewust van dat interactie bestaat uit een wisselwerking en creëert kansen om tot een waardevolle interactie te komen.
  • Zijn in staat interactionele processen te duiden.
  • Gebruiken kwaliteiten van de school bij het profileren van de school in de omgeving.
  • Kunnen waardevolle samenwerkingen met externe partners aangaan die de kwaliteiten van school kunnen aanvullen en versterken.
  • Weten hoe om te gaan met verschillen in ervaring, generatie, persoonlijkheid, interesse, talent en achtergrond en kan deze verschillen benutten.
  • Kunnen op een verantwoorde manier omgaan met verschillen tussen leerkrachten.
  • Beschikken over kennis van de teamrollen van Belbin.
  • Zijn geïnteresseerd in het belang van het kunnen omgaan met verschillen op klas-, team- en schoolniveau en heeft de aspiratie om zich te ontwikkelen op deze niveaus.
  • Beoordelen het eigen professioneel handelen op basis van voorgaande doelen en de mate waarin deze gerealiseerd zijn. De schoolleider kan verwoorden welke kennis en ervaringen bijgedragen hebben aan de ontwikkeling en stelt het eigen handelen bij of zet het voort.


Klik op onderstaande knop om de deelthema's en leerdoelen te downloaden. 

Data schooljaar 2024-2025


Donderdag 3 oktober 2024

Donderdag 14 november 2024

Donderdag 28 november 2024

Donderdag 12 december 2024

Donderdag 9 januari 2025

Donderdag 30 januari 2025


Alle bijeenkomsten vinden plaats van 08.30 - 12.00 uur. 

Locatie: Midden-Limburg / Zuid-limburg 

Klik op onderstaande knop om de brochure te downloaden. 



Share by: