Consultatie


op school- groep- en leerlingniveau


Consultatie op schoolniveau


Bureau Wolters ondersteunt scholen in de schoolontwikkeling in de vorm van analyse, consultatie, observatie en begeleiding op basis van een gestelde hulpvraag. Samen verkennen we met de school hoe het systeem van kwaliteitszorg is ingericht en mogelijk verbeterd kan worden. Onderstaande inhouden kunnen hierbij verkend worden: 

  • Schoolpopulatie
  • Kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur
  • Basiskwaliteit en basisondersteuning
  • Schoolontwikkeling en professionalisering
  • Duiding van referentieniveaus gerelateerd aan schooldoelen en ambities 
  • Schoolontwikkeling in combinatie met het vigerende onderzoekskader 


Bureau Wolters is door de PO-raad opgenomen als aanbieder 'begeleiding bij zelfevaluaties, visitaties en audits'. Klik hier voor het document van de PO-raad. Zie pagina 20.


Consultatie op groep- en leerlingniveau


Bureau Wolters ondersteunt scholen met het in beeld brengen van de behoeften op groep- en leerlingniveau gericht op sociaal-emotioneel, cognitief en executief functioneren. Samen met de school verkennen we op welke manier ze invulling kan geven aan de ondersteuningsbehoeften van de groep of het individu middels didactiek, pedagogiek en klassenmanagement.


Op basis van een gestelde hulpvraag wordt consultatie samen met de school ingericht. Hierbij bieden we onder andere ondersteuning bij analyse en duiding van ADIT-resultaten (A-vision).


ADIT: Analyse en interpretatie


Om zo goed als mogelijk af te kunnen stemmen op de ontwikkelings- en ondersteuningsbehoeften van een leerling, is het in voorkomende situaties van belang een integratief beeld te verkrijgen waarbij diepgaande analyse en interpretatie met behulp van onderzoeksinstrumenten een belangrijke rol spelen. Bureau Wolters biedt – in samenwerking met A-VISION  - de mogelijkheid om samen met leerkrachten, hun intern begeleiders en eventueel directieleden ADIT rapportages diepgaand te onderzoeken. Bij deze werkwijze ligt de nadruk vanuit Bureau Wolters op het diep duiden van het beeld van de leerling, de context en het onderwijsaanbod om zodoende te komen tot een passend en helpend onderwijsaanbod en ondersteuningsmogelijkheden bij de integrale ontwikkeling en het welbevinden van de leerling en passend bij de mogelijkheden van school en de leerkracht.






Share by: