in relatie staan tot de omgeving


verdiepingsmodule (i.h.k.v.) herregistratie

De positie van de school binnen de maatschappij en de omgeving is sterk aan het veranderen. De totstandkoming van doelen en (toekomstige) plannen voor een school worden steeds meer bepaald en uitgevoerd in samenwerking met belanghebbenden en externe organisaties. Dit vraagt van scholen om de omgeving van de school structureel te betrekken bij deze toekomstplannen en de dialoog aan te gaan met ouders, het bestuur en externe organisaties om zo samen te werken aan de ontwikkeling van de leerlingen.


Onderstaande deelthema's komen aan bod binnen de module 'in relatie staan tot de omgeving':

  • Omgaan met het bestuur.
  • Omgaan met ouders.
  • Omgaan met externe partners.
  • Omgaan met (demografische) ontwikkelingen.

Deze cursus is bedoeld voor registerdirecteuren (RDO) en/of Register adjunct directeuren (RADO) van basisscholen die zich verder willen ontwikkelen. Het is ook mogelijk als aspirant R(A)DO deel te nemen. 

Door het volgen van deze cursus werkt de schoolleider aan zijn professionalisering op een aantal deelthema’s voor de herregistratie vanuit het Schoolleidersregister PO:

▪ Educatief Partnerschap

▪ Samenwerken met de regio

▪ Samenwerken met het bestuur


In het kader van schoolontwikkeling is het ook mogelijk om uw intern begeleiders / MT-leden aan te laten sluiten, voor mogelijk nog een effectievere ‘transfer of learning’, in het kader van schoolontwikkeling.

Onderstaande leerdoelen staan centraal in de bijeenkomsten en thuisopdrachten.


De deelnemers...



  • Kunnen een professionele dialoog voeren met het bestuur over de inhoudelijke verantwoordelijkheid als schoolleider zodat er een bevorderlijke samenwerking ontstaat.
  • Kennen de inhoud van het managementstatuut en kunnen de verdeling van taken en bevoegdheden binnen de gehele besturingskolom beargumenteren.
  • Zijn in staat het managementstatuut te vertalen naar het eigen handelen door hun rol binnen de organisatie te beschrijven.
  • Kennen de inhoud van het strategisch beleidsplan en zijn in staat het schoolplan zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de ambities van het bestuur.
  • Kunnen de huidige situatie in kaart brengen op het gebied van samenwerking tussen de school en de ouders.
  • Hebben kennis opgedaan ten aanzien van de uitgangspunten en criteria van ouderbetrokkenheid 3.0 om de samenwerking en borging van ouderbetrokkenheid binnen de school te vergroten.
  • Weten welke partnerschappen met ouders mogelijk zijn en kunnen beargumenteren welke integrale aanpak past bij de wensen van de ouders binnen de school.
  • Kunnen beargumenteren dat betrokkenheid van ouders bij de school een positieve invloed heeft op de (schoolse) ontwikkeling van de leerlingen.
  • Kunnen verschillende rollen innemen tijdens het communiceren met ouders en kunnen omgaan met conflictsituaties.
  • Kunnen een persoonlijke visie beschrijven t.a.v. een goede samenwerking tussen de school en de ouders.
  • Kunnen de huidige situatie in kaart brengen op het gebied van samenwerking tussen de school en externe organisaties en zijn in staat sterke punten en ontwikkelpunten te formuleren.
  • Zijn in staat te reflecteren op hun eigen communicatieve vaardigheden doordat ze zich bewust zijn van hun persoonlijke kwaliteiten en hun ontwikkelpunten in de communicatie met externe organisaties.
  • Weten welke samenwerkingen mogelijk zijn en van welke externe expertise gebruik kan worden gemaakt (ook vanuit het samenwerkingsverband) om de leerresultaten van de leerlingen te optimaliseren.
  • Kunnen de samenwerking met externe organisaties afstemmen op de behoeften van de leerling- en ouderpopulatie.
  • Kunnen de visie en doelen van de school verbinden aan externe organisaties en zijn zo in staat om verwachtingen binnen de samenwerking af te stemmen.
  • Kunnen (toekomstige) ontwikkelingen in de omgeving signaleren en kunnen de eventuele impact van deze ontwikkelingen op de school voorspellen.
  • Weten hoe ze op deze (toekomstige) ontwikkelingen kunnen inspelen door onder andere externe organisaties te betrekken bij (toekomstige) plannen.
  • Zijn in staat om te anticiperen en reageren op de gevolgen van groei- en/of krimpscenario’s binnen de school.


Klik op onderstaande knop om de deelthema's en leerdoelen te downloaden. 

Deze cursus heeft onlangs plaatsgevonden en is afgerond. De data voor schooljaar 2024-2025 worden nader bepaald.


Klik op onderstaande knop om de brochure te downloaden. 



Share by: