Didactisch handelen


Didactisch handelen en basisvakken


Eén van de centrale vragen in het onderwijs is hoe we kennis en vaardigheid over kunnen brengen op leerlingen. Om deze vraag te beantwoorden, is het noodzakelijk om te weten hoe leerlingen leren en hoe leerkrachten dit leerproces vorm kunnen geven. Het geven van een korte, doelgerichte instructie, een geïntensiveerde verlengde instructie en effectieve feedback op verschillende niveaus zijn voorbeelden van didactische vaardigheden waarmee leerkrachten het verschil kunnen maken. Echter kan het vormgeven van deze aspecten in de dagelijkse praktijk een uitdaging zijn. In de scholingsbijeenkomsten verkennen we dan ook hoe leerlingen leren en hoe we dit leerproces op een gefundeerde wijze vorm kunnen geven in de praktijk.


Ons aanbod richt zich naast het didactisch handelen in algemene zin ook op het vormgegeven van een krachtige didactiek en doorgaande lijn in de basisvakken, gericht op:


  • Taal- en leesonderwijs
  • Van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen
  • Afstemmen in de rekenles



 

Share by: