Downloads
Op deze pagina vindt u diverse publicaties die u kunt downloaden.
Eerst tonen we de publicaties van Bureau Wolters, gevolgd door een selectie van relevante publicaties per vakgebied / onderwijsdomein.
Publicaties Bureau Wolters
- Verheijden. S.P.J (2020). Werkhoudingsproblemen; onderzoeken in plaats van constateren. In LBBO, Beter Begeleiden Magazine, maart 2020.
- PO-Raad (2017). Aanbieders begeleiding bij zelfevaluatie, visitaties en audits (zie pagina 20)
- Wolters, P.J.M. en Verheijden, S.P.J. (2016). Het LOVS als informatiebron in de gids
over begaafdheid in het basisonderwijs. Uitgeverij Leuker.nu (zie pagina 59-66)
- Verheijden, S.P.J (2014). Kritische succesfactoren om te komen tot vervulling. PO-management
-
Wolters, P.J.M. geïnterviewd door Angela Janssens (2014). Verkeerde plek, verloren toekomst. Dagblad de limburger. (Thema centrale eindtoets
op basisscholen).
- Wolters, P.J.M. (2012). Cito: Zin of onzin? Stichting Optimus.
- Wolters, P.J.M. (2009). Werken met protocollen in Handboek Begaafdgheid. Van Gorcum.
- Wolters, P.J.M. & Verheijden, S.P.J. (2008). Website maakt zelfevaluatie makkelijker van 12 tot 18.
-
Wolters, P.J.M. (2008). Docent moet zich ontwikkelen tot leerplanontwikkelaar. SLO Primair. nr. 1
Publicaties per vakgebied / domein
Rekenen-wiskunde
- SLO (2025). Reflectiewijzer rekenen-wiskunde.
- SLO (2020). Digilijn rekenen met getalbegrip als centrale lijn.
- Didactief (2022). Leer ze rekenen.
Technisch lezen
-SLO (2010). Leerstoflijnen lezen beschreven: uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het leesonderwijs op de basisschool.
-Didactief (2021). Leer ze lezen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs.
-School aan Zet / PO-raad (2019). Kwaliteitskaart: tijd voor lezen en taal.
Begrijpend lezen
-
Stichting Lezen (2022). De zeven pijlers van onderwijs in het begrijpend lezen.
Taalverzorging
-SLO (2011). Leerstoflijnen begrippenlijst en taalverzorging beschreven: uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het domein begrippenlijst en taalverzorging op de basisschool.
-Onderwijskennis.nl NRO (2023). Effectieve didactiek voor spelling- en grammaticaonderwijs.
-Kennisrotonde (2019). Welke didactische principes zijn effectief voor het correct leren spellen van werkwoorden bij leerlingen in de bovenbouw van de basisschool?
Taal en NT2
-NRO (2025). Betekenisvol en functioneel taalonderwijs in groep 3-8.
-Stichting Lezen (2024). Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs. Een literatuurstudie naar meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie.
Jonge kind
-
NRO (2025). Betekenisvol en functioneel taalonderwijs in groep 1-2.
-
NRO (2025). Betekenisvol en doelgericht reken-wiskundeonderwijs in groep 1-2.
-
SLO (2021). Thematiseren met jonge kinderen.
Publicaties HGW
- SLO (2012). Passende perspectieven: Profielschetsen rekenen-wiskunde
- SLO (2011). Concretisering referentieniveaus 1F/1S.
- SLO (2012). Passende perspectieven: doelenlijsten.
- SLO (2012). Passende perspectieven: Profielschetsen taal