Downloads

Op deze pagina vindt u diverse publicaties die u kunt downloaden.
Eerst tonen we de publicaties van Bureau Wolters, gevolgd door een selectie van relevante publicaties per vakgebied / onderwijsdomein.


Publicaties Bureau Wolters


Publicaties per vakgebied / domein


Rekenen-wiskunde

- SLO (2025). Reflectiewijzer rekenen-wiskunde.


- SLO (2020). Digilijn rekenen met getalbegrip als centrale lijn.


- Didactief (2022). Leer ze rekenen. 


- NRO Kennisrotonde (2023). Hoe kan op de basisschool het memoriseren en automatiseren van basisbewerkingen het beste worden aangeleerd en onderhouden?



Technisch lezen


-SLO (2010). Leerstoflijnen lezen beschreven: uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het leesonderwijs op de basisschool.


-Didactief (2021). Leer ze lezen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs.


-School aan Zet / PO-raad (2019). Kwaliteitskaart: tijd voor lezen en taal.



Begrijpend lezen


- Stichting Lezen (2022). De zeven pijlers van onderwijs in het begrijpend lezen.


Taalverzorging


-SLO (2011).  Leerstoflijnen begrippenlijst en taalverzorging beschreven: uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het domein begrippenlijst en taalverzorging op de basisschool.


-Onderwijskennis.nl NRO (2023). Effectieve didactiek voor spelling- en grammaticaonderwijs.


-Kennisrotonde (2019). Welke didactische principes zijn effectief voor het correct leren spellen van werkwoorden bij leerlingen in de bovenbouw van de basisschool? 



Taal en NT2


-NRO (2025). Betekenisvol en functioneel taalonderwijs in groep 3-8.


-Stichting Lezen (2024). Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs. Een literatuurstudie naar meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie.



Jonge kind

- NRO (2025). Betekenisvol en functioneel taalonderwijs in groep 1-2.

-
NRO (2025). Betekenisvol en doelgericht reken-wiskundeonderwijs in groep 1-2.

-
SLO (2021). Thematiseren met jonge kinderen.


Publicaties HGW