kennis- en kwaliteitsontwikkeling


verdiepingsmodule (i.h.k.v.) herregistratie

Tijdens deze module wordt gekeken hoe collectieve leerprocessen in de school vorm kunnen krijgen door het creëren van een krachtige kwaliteitscultuur. Geen enkele schoolsituatie is hetzelfde, daarom is van belang om professionele ontwikkeling te gieten in een passende vorm voor de eigen situatie. Dit is een centraal thema tijdens deze cursus. Het uiteindelijke doel achter de professionele ontwikkeling van leerkrachten is beter onderwijs voor leerlingen.


Scholen die kennisontwikkeling van leerkrachten hoog in het vaandel hebben staan, merken dit ook aan de leerresultaten van de leerlingen. De schoolleider heeft een belangrijke rol in kennis- en kwaliteitsontwikkeling, als facilitator, vormgever en als belangrijke voorbeeldfunctie. Door het volgen van deze cursus ontwikkelt u een duidelijke visie op leren, waar een plan uit ontstaat voor de professionele ontwikkeling binnen de eigen schoolorganisatie.

Deze cursus is bedoeld voor registerdirecteuren (RDO) en/of Register adjunct directeuren (RADO) van basisscholen die zich verder willen ontwikkelen. Het is ook mogelijk als aspirant R(A)DO deel te nemen. 

Door het volgen van deze cursus werkt de schoolleider aan zijn professionalisering op een aantal deelthema’s voor de herregistratie vanuit het Schoolleidersregister PO:

▪ Persoonlijk Leiderschap

▪ Leiding geven aan leren

▪ Onderzoeksmatig werken

▪ Kwaliteitsmanagement

▪ Professionele leergemeenschappen


In het kader van schoolontwikkeling is het ook mogelijk om uw intern begeleiders / MT-leden aan te laten sluiten, voor mogelijk nog een effectievere ‘transfer of learning’, in het kader van schoolontwikkeling.

Onderstaande leerdoelen staan centraal in de bijeenkomsten en thuisopdrachten:


De deelnemers...


  • Weten hoe collectieve leerprocessen vormgegeven kunnen worden.
  • Weten hoe collectief leren vormgegeven kan worden met behulp van professionele leergemeenschappen.
  • Zijn in staat om professionele ontwikkeling in een voor de organisatie passende vorm te gieten.
  • Hebben kennis van recente theorieën en onderzoeken over het creëren van een lerende cultuur.
  • Weten recente theorieën en onderzoeken over het creëren van een lerende cultuur te lezen en interpreteren.
  • Weten recente theorieën en onderzoeken over het creëren van een lerende cultuur te vertalen naar de eigen schoolsituatie.
  • Weten hoe een lerende cultuur gecreëerd kan worden.
  • Zijn zich bewust van de eigen rol als facilitator in kennis- en kwaliteitsontwikkeling en reflecteert hier op.
  • Zijn zich bewust van de eigen rol als vormgever in kennis- en kwaliteitsontwikkeling en reflecteert hier op.
  • Zijn zich bewust van de voorbeeldfunctie in kennis- en kwaliteitsontwikkeling en reflecteren hier op.
  • Ontwikkelen een visie op leren.
  • Ontwerpen aan de hand van de ontwikkelde visie een plan voor professionele ontwikkeling binnen de eigen schoolorganisatie.
  • Weten hoe opbrengst- en handelingsgericht gewerkt kan worden vanuit de vier D’s: Data, Duiden, Doelen, Doen en past dit toe.
  • Zijn in staat de brede ontwikkeling van het kind te duiden.
  • Beschikken over kennis en vaardigheden om een team te begeleiden bij het duiden van de brede ontwikkeling van het kind.
  • Beschikken over inzicht in leerprocessen, kennisontwikkeling en collectieve kennis.
  • Zijn in staat om op een onderbouwde wijze leerprocessen en (collectieve) kennisontwikkeling vorm te geven.
  • Brengen vraagstukken uit de eigen praktijk in, in intervisievorm.
  • Hebben kennis van welke leiderschapsvormen bijdragen aan kwaliteitsontwikkeling in een organisatie.
  • Reflecteren op het eigen leiderschap in de organisatie.
  • Weten hoe een plaats gegeven kan worden aan feedback binnen de organisatie.
  • Weten hoe alignment binnen een organisatie gerealiseerd kan worden.
  • Zijn geïnteresseerd in het belang van kennis- en kwaliteitsontwikkeling en hebben de aspiratie om zich te ontwikkelen in dit thema.
  • Beoodelen het eigen professioneel handelen op basis van voorgaandedoelen en de mate waarin deze gerealiseerd zijn. 
  • Kunnen verwoorden welke kennis en ervaringen bijgedragen hebben aan de ontwikkeling en stelt het eigen handelen bij of zet het voort.


Klik op onderstaande knop om de deelthema's en leerdoelen te downloaden. 

Deze cursus heeft onlangs plaatsgevonden en is afgerond. De data voor schooljaar 2024-2025 worden nader bepaald. 

Klik op onderstaande knop om de brochure te downloaden. 



Share by: