Sociale veiligheid


afstemmen in pedagogisch klimaat

Sociale veiligheid is een belangrijke basis om te komen tot leren en ontwikkelen. De vraag ‘Voelen onze leerlingen zich veilig?’, is dan ook één van de elementaire vragen die we onszelf stellen bij het monitoren, verbeteren en borgen van de onderwijskwaliteit. 


Centraal staat het monitoren van de sociale veiligheid en het onderzoeken van het pedagogisch klimaat. Hierbij wordt aandacht besteed aan kennis omtrent de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het verband met andere ontwikkelingsdomeinen, zoals de cognitieve ontwikkeling.


Daarnaast wordt verkend hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling correct en passend in beeld kan worden gebracht op groep- en leerlingniveau, met als doel het goede te kunnen stimuleren en beïnvloeden.


Om af te kunnen stemmen op behoeften staat het stellen van leerstof overstijgende doelen en het leerkracht handelen centraal. Hierbij vormen de vier uitgangspunten van Marzano (2010) (regels en routines, omgaan met ongewenst gedrag, relatie leraar-leerling en de mentale instelling van de leraar) de basis. 


Share by: