Handelingsgericht werken in 4D


Afstemmen op behoeften

Handelingsgericht werken is een effectieve aanpak om doelgericht en planmatig om te gaan met verschillen tussen kinderen en om af te kunnen stemmen op hun behoeften. Kern van opbrengst- en handelingsgericht werken is het systematisch analyseren en interpreteren van de opbrengsten op leerling-, groep- en schoolniveau om zodoende het aanbod en vorm fijnmazig af te kunnen stemmen om zo de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.


Tijdens de scholingsbijeenkomsten zal het spectrum van opbrengst- en handelingsgericht werken in de vorm van vier D’s (Data, Duiden, Doelen & Doen) worden verkend. Tijdens de bijeenkomsten zullen theoretische- en wetenschappelijke achtergronden, nieuwe ontwikkelingen en inzichten worden afgewisseld met praktische werkvormen.


Na het doorlopen van het traject kunnen deelnemers:

  • Gegevens diepgaand en planmatig analyseren op school-, groep- en leerlingniveau ten behoeve van de signalering en de diagnostiek.
  • Het optimaal inzetten van het leerlinvolgysteem (o.a. Leerling in Beeld) ten behoeve van het opbrengst- en handelingsgericht werken
  • De relatie leggen tussen de cognitieve- en sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • Op basis van een diepgaande analyse ontwikkeling- en ondersteuningsbehoefte formuleren.
  • Gedragscomponenten duiden van leerlingen
  • Leerkrachten passen hun klassenmanagement en onderwijsorganisatie af op de behoeften van de leerlingen.
  •  Leerkrachten werken doelgericht door verantwoorde keuzes te maken in het leerstofaanbod




 

Share by: