Het jonge kind


De ontwikkeling van het jonge kind


Het brein van jonge kinderen is volop in ontwikkeling. Ze doen elke dag ontdekkingen en ontwikkelen zich razendsnel op veel verschillende ontwikkelingsgebieden. Als onderbouwleerkracht speel je een cruciale rol in het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind en het doelgericht stimuleren hiervan. 


Bij het volgen van de ontwikkeling van het jonge kind maken leerkrachten gebruik van observatiegegevens, leerlingvolgsystemen en eventueel toetsen. Zij beschrijven in detail welke vaardigheden jonge leerlingen op welk moment beheersen en wat nog ontwikkelbehoeftig is. Streven hierbij is om vanuit een breed en integraal perspectief te kijken naar ieder kind. Maar daarnaast ook het overzicht te behouden


In deze scholingsbijeenkomsten gaan we samen met de school kijken naar de voorwaarden voor de overgang van groep 2 naar groep 3. We verkennen welke doelen cruciaal zijn op het gebied van (mondelinge) taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. We komen samen tot keuzes over hetgeen gemonitord dient te worden en hoe deze doelen via spel gestimuleerd kunnen worden. 




 

Share by: